Roemenië transilvanië

Vrijdag ben ik teruggekomen van een indrukwekkend bezoek aan Roemenië. Met een grote groep uit nederland zijn we op ‘vriendschapsbezoek’ gegaan naar de Unitarische gemeente in SF Gheorghe. Ik ging er volkomen blanco heen, geen idee wat ik daar zou zien wie ik zou ontmoeten en hoe het land zou zijn. Het was in één woord overweldigend. Ik ben nu net pas bezig een beetje te landen hier terug in Nederland.
ortho 011 We hebben veel van de omgeving mogen zien doordat er een gids en een bus was geregeld, waar wij samen met onze ‘hosts’ in het land rondreden. Bijzondere plaatsen, cultuur en natuur hebben meegemaakt.
Op de eerste avond zijn we gastvrij en natuurlijk eerst met een traditioneel glaasje palenka onthaald in de Inn van Fazi en Totsie. P4260646P4260647P4260685Uit volle borst zijn er hongaarse liederen en nederlandse smartlappen gezongen. Nadat we aan een welvoorziene dis hebben gezeten van bonen en spek en een kaascakebrij als nagerecht.
Daar inspireerde het warme rondborstige optreden van de gastheer me zodanig dat ik hem heb geportretteerd. Op het eindfeest heb ik het schilderij symbolisch aangeboden en verteld dat hij het nog niet mocht houden, omdat ik er thuis nog aan wilde verder werken.P4280246 Zowel hij en ik waren diep ontroerd.
P4300926En in het vakantiehuis in Bita, waar ik webmaster van ben. www.bita41.nl heb ik nog genietend van de lente een klein lente impressiewerkje opgezet. En.. niet te vergeten Andreas, P4290918 P5010128een stralende hongaar die bij alle evenementen aanwezig was, met een nieuw aangeschafte hoed die hij vond passen bij zijn rol als paardenhouder.  Hij sprak geen woord engels en zweeg merendeels, maar genoot zichtbaar van deze ontmoetingen. P4260555 
Vandaag ga ik mijn ouders in Amsterdam bezoeken en hun wat cadeaus uit Roemenië overhandigen.
Gisteren heb ik het schilderij van Fazi terhand genomen en u de olieverf tubes tevoorschijngehaald, wat toch aanzienlijk prettiger werkt dan de olieverf op water basis die ik mee had genomen naar Roemenië.
P5040273P5040284
Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Reizen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Roemenië transilvanië

  1. jeroen zegt:

     
       Dat hoor ik wel vaker dat je onder de indruk raakt van de gastvrijheid van de roemenen. Een kennis/colega van
       mij gaat  jaar naar Roemenie  als vrijwilligster van een christelijke organisatie. Ook zij is erg enthousiast.

  2. Crea zegt:

    Een heel bijzondere ervaring lijkt me dat. Ik kan me een beetje voorstellen hoe hun gastvrijheid was. Ik ben eens met een groep in Slowakije geweest bij Hongaren. En ook dat was zo overweldigend en warm.
    Echt een blij schilderij van de man met de viool.
     
    Ook nog bedankt voor je reactie op het meisje.
     
    Groeten van Anne

Geef een reactie

