‘Hoe-veel’ Zebra’s

http://cid-29d12a97cf1c335c.skydrive.live.com/embedgrid.aspx/Afrikaimpressies/Zebra|4project|4/1Februari2009004.jpg
Het is een interessant werk om de zebra’s op dit schilderij weer te geven. Hier speelt perspectief meer een rol als in het andere schilderij. (Dat staat nu even te rusten.) Één ding tegelijk.
Ik richtte me op de verhoudingen, van de éne zebra ten opzichte van de andere. En het lijnenspel, dat wil ik ook een ‘spel’ laten worden. Later wil ik wat meer met licht en vorm aan de slag. Eerst moeten de persoonlijke patronen van de afzonderlijke zebra’s gemaakt worden. Elke zebra heeft, net als onze vingerafdruk, een uniek patroon. Aan dat unieke patroon is de zebra te herkennen.
Maar als je ze ziet lopen, kun je dizzy worden van de strepen, zwart wit. Terwijl het ook niet echt zwart wit is.
Ik wil dus nu iets met hun individuele vormen, maar ook met het effect van een groep. En het detail, de kus links boven gaat een vaste plek krijgen.
Lieve dieren vin dik het. We hebben ze gezien. Van heet dichtbij en heel ver weg.
De eerste in zuid-zuid afrika, later dichterbij Zwasiland en in Zwaziland en natuurlijk in het Krugerpark. Zo wonderlijk en fascinerend.
En ik voel het weer als ik ze schilder. De nabijheid en de afstand. En het feit dat ze samen zijn een groep vormen, samen optrekken en zich terugtrekken als het onveilig word.
En in dien nodig, worden ze haast onzichtbaar in het droge struikgewas.
Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in WIP. Bookmark de permalink .

2 reacties op ‘Hoe-veel’ Zebra’s

  1. Tina zegt:

    Je had het geluk om deze dieren in Natura werk. En je kunt ook zien. Dit project is prachtig, behoudt u voor uzelf, of waar het vandaan komt uit wanneer je klaar bent? Ik vind het steeds moeilijker voor me te ontkoppelen, met name als er iets is geworden.

  2. Camphuijsen zegt:

    Hallo Tina, attent van jou om in het Nederlands te schrijven. Een paar woordjes zijn wat ongewoon, maar leuk om te lezen. Ik wil het project graag met anderen delen. Het is geen opdracht of zo, maar mocht iemand het willen kopen dan zal ik het afstaan. Hoe dat voelt weet ik nog niet. Afwachten maar. Het moet eerst maar vorderen. En het gaat allemaal niet heel snel.

Geef een reactie

