Vrijheid

Terwijl om mij heen en in het nieuws geschokt gereageerd wordt op de enorme tragedie in Noorwegen, staat mijn schilderij “vrijheid” op de ezel.

Wat een verschil in wereldbeeld spreekt uit de afschuwelijke daad van deze Noor. Wat beweegt zo iemand? Hoe kan hij met zulke verachting voor menselijk leven en mensen die in vriendschap en vrijheid met elkaar omgaan in koele bloede in de rondte schieten? Ik kan me daar helemaal niet in inleven. Niet in verplaatsen. Een kilte is in deze jonge man gevaren. Een man van de leeftijd van mijn eigen zoons. En de verspreide foto’s laten een goedverzorgde blonde man zien, die notabene trots met een enorm wapen de zoeker in kijkt.

Wat kan ik doen? Ontsteld en verlamd tot niets komen, loze kreten slaken om mijn gemoed te luchten? Ik kies er voor om met extra overtuiging en gedrevenheid verder te werken aan mijn schilderij dat gaat over een multiculturele samenleving. Ik wil dat de serie klaar is in November, zodat ik ze alledrie kan tonen ik mijn expositie in de bibliotheek van Bilthoven.

24 November 2011 t/m 9 Januari 2012

Derde van de serie over vluchtelingen uit Angola

Allemaal hebben wij onze bagage. In mijn schilderij wil ik vertellen hoe ik wens dat we het beste uit onze bagage halen, terwijl we de bagage zelf even terzijde zetten. En laten we de vrijheid vieren, met muziek, aandacht en genegenheid.

 Ook in mijn leven maak ik mee dat het leven kwetsbaar is. Omringd door mensen die soms met moeite zichzelf proberen te zijn, in een geformaliseerde samenleving. Digitaal, taal, regels en gewoonten. En dan ook nog mensen die elkaar niet begrijpen, omdat ze elkaars gewoonten niet kennen en metname zien dat ze anders zijn. Maar tevens weinig inzicht hebben in hun eigen gewoonten. Ik kan er hele verhalen over houden.

maar wat ik doe en fijn vind is schilderen. Ik breng mijn gevoel en gedachten liever in beeld. En laat zien wat ik bedoel. Ik wil laten zien wat ik zie. Ik componeer het tot een geheel, stukjes van de puzzel zijn de momenten van geluk en welzijn die als je ze in één beeld zet illustreren wat er mogelijk is. Omdat het in ons allen aanwezig is. Aandacht, respect en delen.

Leven is kostbaar, laten wij de tijd die we hebben niet verspillen.

Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

