De vloed en het getij de invloed van de maan en mijn schilderijen

Monlit sea

Drieluik werk in wording een maanverlichte zee met branding die tegen de klif oprolt

Soms zit ik in een flow en dan gaat het maar zo.
Denk ik terwijl ik wat wil gaan schrijven in mijn blog.
Ik zit op een stoel voor een groot breed schilderij waar het water op de rotsen klotst.
Ik wil me ‘verdiepen’in dat water, als ik het schilder, wil ik het gevoel hebben dat ik het water ‘begrijp’. Gek woord in dit verband, want juist water is niet te be-grijpen.
Voor ik ga schilderen na twee dagen met ander soort werk te zijn bezig geweest, moet ik even omschakelen. Dat is dan een nadeel van telkens terugkerende onderbrekingen.
Hoe kom ik dan weer ‘in de flow’.
Ik heb iets gevonden dat me interesseert, en heb het gelezen. Leuk, het geeft me wat verdieping en een beeld van de zee en het eb eb vloed dat wij die leven aan de kust zo goed kennen.
Na jaren in Amsterdam te hebben gewoond is de afstand tot de zee in de Bilt wonende groter geworden. Maar de zee blijft me boeien. Ik heb menig keer aan de rand van de zee gestaan en keek over het water. Ik vind het magisch, ik voel me een landdier en betrekkelijk veilig aan land. Maar aan de kust sta ik op de grens. De zee komt en gaat met het getijde kustlangs. In Eb en vloed spoelen de golven aan en trekken zich terug.
Ik schilder er nu over..

Iemand zei me dit weekend, je schilderij heeft een plek waar veel rust van uit gaat, maar hieronder bij de branding is het juist zo wild en onrustig. Ik vertelde over hoe ik dat zie, dat ik het allemaal apart kan verbeelden, maar ik zie het zo, dat het bij elkaar hoort. De tegenstellingen.
En zo is het, de contrasten de combinatie van contrasten.. het fascineert me en brengt daarmee het leven dat ik wil zien in het schilderij.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

