Een tijd van ordenen

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

In de tijd van mijn studie astrologie leerde ik over drie kwaliteits- cycli. Ik bedenk op eens dat ik nu midden in eentjes zit waar ik de sterkste aanleg voor zou hebben. Het is de cyclus die het bewustwordings- proces benadrukt.  Ik ven namelijk aan het opruimen omdat ik moet gaan verhuizen. Mijn atelier overigens blijft mijn gewone werkplek om te schilderen. Maar goed, de cyclus. De bewustwordingscyclus bestaat uit drie onderdelen. 4-8-12 

De vierde sector staat voor ontvangen, lees ook in dit verband, verzamelen, van ervaring, maar ook spullen waar dan ook een verhaal of emotionele lading aan zit.

De achtte sector gaat over het verwerken, het kunnen scheiden van wat heeft waarde voor mij en wat niet.

De twaalfde sector gaat over het loslaten het komen tot de essentie het abstraheren. kunnen loslaten.

Nu ja, zo gaat het dus met mijn verhuizing, Ik heb de afgelopen 5 jaren weer diverse nieuwe zaken verzameld of geproduceerd, aan geschreven teksten. Of verzameld aan tijdschriften en spullen om het huis leuker te maken. Een huis vol materialen, voor het leven. En ik moet dat verplaatsen naar een ander nieuw huis binnenkort. En nu? Nu gaat dat allemaal door mijn handen, ik kijk en lees de zaken vluchtig en ik scheur veel oude brief-uitwisselingen door. verzamelde bonnetjes die in de boekhouding hadden gemoeten, zonder blikken of blozen of bekijken allemaal weg voor het oud papier. Behalve nog even mijn schilderbenodigdheden, Deze leg ik nog even bij elkaar. Ik ga na wat heeft voor mij nog waarde en wat is een restant uit een voorbije tijd, Het is een klus waar ik nu al een week als het niet langer is mee bezig ben. Systematisch ga ik te werk. En het is een klus waar niemand mee kan helpen. Alleen ik kan bepalen, wat ik weg kan doen en wat ik nog wil bewaren. Ik leg de spullen bij elkaar die bij elkaar horen en de stapel dozen rijst. Mijn huis veranderd van een gezellige woonplek naar een verzamelplek van eigendommen. Sector twaalf wordt ook regelmatig beleefd. Op mijn bakfiets rijdt ik in het dorp, van papier naar plastic container of brievenbus of winkel. Om lossen eindjes af te knopen. Wat ik van plan was, om te doen gebeurt deze dagen. Zoals het terugsturen naar de afzender van een brief, die ik zou bezorgen voor de postbode als het me zou lukken de geadresseerde te vinden. Klaar, wat ik weg doe is klaar, ik wil er niks meer mee, het is voorbij. 

Ik vind het boeiend en het heeft tijd nodig, die ik heb omdat ik pas 14 Juni de sleutel van het nieuwe huis krijg. Maar zo gaat het, uitzoeken van wat ik heb, alles gaat door mijn vingers. Ik moet de kasten in, de planken legen en alles gaat door mijn handen. Ik bekijk wat het is en of het wat voor me betekent, kan het mee en moet het weg en ook heel belangrijk, in welke tas of doos gaat het om het compleet te maken als andere delen ergens anders zijn beland.

Gisteren ben ik zo in de tuin aan de slag gegaan, de losse aangeschroefde delen, planten rekken bijvoorbeeld, moeten er af gehaald. Maar het schilderen wil ik kunnen blijven doen. Ik ben daarvoor ’s middags naar mijn atelier gegaan. Ik wil zo graag de gang er in blijven houden en ook nog de afspraak na komen dat ik mijn opdracht uitvoer. Ik ben bezig met Nijlpaarden in een afrikaanse rivier. Normaal is het heerlijk rustgevend om te schilderen, maar nu doodvermoeiend. Het is warm deze dagen, tegen de dertig graden Celcius. Het raam open hielp weinig. Ondanks dat is het me toch gelukt, twee Nijlpaarden wat meer gestalte te geven.

En zo hoop ik te midden van de verhuizing toch nog bezig te zijn geweest met iets scheppends. En iets te hebben gemaakt van blijvende waarde. Wat niet bij een verhuizing aan de straat gezet hoeft te worden.

Mijn “Work in Progress”. Verhuizen en daarna weer iets nieuws realiseren en iets van de grond krijgen wat een langere blijvende waarde heeft. Hierna hoop ik te verhuizen naar een huis waar ik kan blijven tot mijn eigen leven klaar is.

Mijn werken in wording in het atelier, schenken me de pauze en de rust, door de continuïteit van de scheppende kracht, waar ik ruimte voor blijf maken.

Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

