Muziek in mijn leven

Foto van Atelier Camphuijsen Art

Olieverfschilderijen met muziek als hoofdthema

Door al mijn activiteiten en werkzaamheden ben ik niet al te veel in degelegenheid optredens en concerten te bezoeken. Een mens kan niet alles immers. Maar muziek is toch belangrijk voor me. Probleem was altijd wel, dat ik zelden een naam van een artiest goed kon houden, ook al had de muziek mij geraakt. Ik kon iets melden over de toon of een muziekregel als ik met iemand sprak over welke muziek we zouden opzetten. En op school ben ik letterlijk voor de klas áf gegaan toen ik een ‘makkelijk lied’ (viva la musica wilde zingen en een cijfer ervoor zou krijgen. Het werd een 4. De klas lachte me uit zo grappig was het hoe mijn lied steeds lager in toon zakte en met collectief de laatste noot met mij meezong “…..caaaaaa!” Ik kon wel door de grond zakken.
Later ben ik in een laagdrempelig muziekkoor gegaan om weer mijn plezier in muziek te kunnen delen en een drempel over te gaan in het zingen met toehoorders. Een leuke tijd was dat. “Het Lombok Anders koor”.

Serie schilderijen over Muziek
Inmiddels, altijd al bekend dat ik zeer visueel was ingesteld en veel minder muzikaal, ben ik als schilder op zeker moment begonnen een muziekmakend stel te schilderen. Een Afrikaans duo dat met Djembé, sambaballen en guitaar in Afro-reggea tonen het gehoor entertainde. Héérlijk vond ik de spirit die uit hun muziek sprak. Ook zag ik hoe juist Zuid -Afrikanen hun leven leven met beweging en muziek. Voortdurend zag ik groepjes dansen en musiceren. En met de bevrijding van Mandela en het aan de kaak stellen van de Apartheid was ook muziek en dans een middel om belevenissen en hun vreugde te uiten. Thuis in Nederland, zag ik ook weer mensen die geïnspireerd door een andere cultuur hun muziekstijl lieten beïnvloeden. De levensblijheid de moed, het uitleven van emoties in de taal van muziek spreekt me aan. Ik ben telkens een nieuw schilderij gaan maken, waar muziek een rol in speelt.
Serie
Nu heb ik besloten dat ik een serie wil maken. Een serie waarin muziek of een muzikant centraal staat. En ik wil daar het geïnspireerd zijn onderzoeken. En een collectie maken van schilderijen waar steeds een ander land de oorsprong is voor de muziek of de muzikant.
Een schilderij maakte ik al, “vloedtonen” geïnspireerd door het kunstwerk van een houtbewerker, collega kunstenaar. Waardoor ik op het symbolische aspect van muziek uit kwam. En het element water, dat voor mij erg veel te maken heeft met emoties. En zo bracht ik water-emoties fantasie en verbeelding bijéén in één schilderij.

Vloednoten - schilderij

Olieverfschilderij 120 x 60 cm – te koop.


Na mijn Maleisische reggae muzikant ben ik het weer eens over een totaal nieuwe boeg gaan gooien. Een half Deens meisje dat harp speelt. De vervoering waar harpmuziek de luisteraar kan brengen probeer ik in beeld te brengen. En de speciale betovering van het feit dat het een meisje is dat de rol speelt van Deense nimf.
Hierna hoop ik nog een schilderij te kunnen maken van een heel donkere man die op authentieke Afrikaanse instrumenten speelt. Moet daarvoor nog even afspraken maken voor een fotosessie.

Maar nu eerst “Sara’s Melodie” uitwerken.

WIP-Sara's melodie

Werk in Wording olieverf schilderij in de serie muziek

Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

