Pintar Rapido “One painting in a day”

Zaterdag ben ik de uitdaging aangegaan om een schilderij te maken die binnen één dag presenteer klaar moest zijn. Nou dat is een hele opgave voor iemand die vaak uren en dagen aan één schilderij werkt. Ik ben gewend de verf zorgvuldig te verdelen de verhoudingen te zoeken en de accenten aan te brengen waar ik het door langzame inwerking beoordeel als goed. Een schilderij in een dag, vraagt om snelle beslissingen, om snelle waarnemingen en om niet te lang nadenken. Maar om planmatig vooruit werken.

Ik ontdekte al schilderend, dat ik gewoon ook mijn eigen voorkeuren heb. Dat ik bepaalde manier van aanpak of schilderstijl gewoon leuk vind om te doen. Ik voel me ook aangesproken door de kleur en de vormen die ik zie. Ik kwam al helemaal mijn beperkingen tegen. En ook dat is dan weer een proces van aanvaarden en er mee omgaan. Werk er maar mee. Doe het maar gewoon. En zie maar wat het dan wordt. Ik begon al schilderend bepaalde doelen te stellen en mijn manier van werken te ‘omhelzen’. Zo ben ik nu eenmaal, zo doe ik dit. nú ten minste. Niet ontevreden met het resultaat ben ik gestopt op het moment dat we met ons drieën hadden afgesproken dat we zouden gaan.

Later kwamen we op de plek waar we ons werk moeste inleveren. In trefzekerheid zag ik mijn meerderen, in mijn gevoel voor verhouding was ik niet ontevreden over mijzelf, Ik ontdekte dat ik het ‘licht’ had  gehouden en toch het weer van die dag geen geweld had aangedaan. IK heb veel meer ervaring nodig in deze manier van schilderen om een lossere en speelsere toets te krijgen. En om meer persoonlijk gevoel in het werk te kunnen leggen.

Maar wat ik wel bereikt heb is een aardig sfeerbeeld van de stad waar ik ben geboren en opgegroeid. Ik kom niet uit dit centrum, waar het druk is en sprankelt van de mensen die uitgaan en werken en ontmoeten, maar meer uit de rand, de nieuwbouw buurten. Ik wilde er nooit wonen in dat Amsterdam, vanwege de drukte en de veelheid aan indrukken en geluiden. Toch is de stad me dierbaar als de plaats waar mijn wortels lagen. Iets van die liefde voor de historische stad heb ik toch in dit schilderij weten te leggen.

Eén ding is zeker, de ervaring van het buiten schilderen in de wetenschap dat velen hetzelfde deden die dag en ieder met zijn/haar eigen verhaal en vaardigheid gaven me een fijn gevoel van verbondenheid en verwantschap. Laat ieder zich uitleven of worstelen op eigen wijze met zijn eigen materiaal. De werkstukken zijn stuk voor stuk uniek en spreken ieder voor zich ook weer anderen aan. Waar de smaken verschillen en mensen kunnen worden geraakt. Ik zal als het me lukt ruimte zien te maken om meer buiten te schilderen. Maar ook tevreden zijn met het binnen schilderen op de manier zoals ik doe. En me nog verder zien te ontwikkelen zoals ik dat zelf wil en fijn vind.

Dank mensen van Pintar Rapido voor de uitnodiging en een geweldig initiatief.

Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

