In de groei

Schilderij na schilderij groeit de serie over kinderen.

Ik dacht, zal ik in plaats van over kinderen schrijven: vrijheid, onbevangenheid, spontaniteit, eenvoud, gevoeligheid, speelsheid, spontaniteit, directheid… wat zijn nog meer associaties die ik bij het leven van kleine kinderen heb zoals ik ze tot nu toe heb verbeeld? Eigenlijk net zo veelvoudig als ik nu op associaties kom zijn de begrippen. Ik geef het gewoon het liefste weer in het schilderij zelf.

En er zijn nog talloze ontroerende en zacht stemmende momenten uit een kinderleven die me zouden kunnen inspireren. eerst waren er de overstekende kinderen, die stuk voor stuk hun plaats in namen in het rijtje. Waren ze op weg naar de speeltuin? Of de schooltuintjes? Dat kan ik niet aflezen aan de groep. Dan de kinderen die ik in het verleden zag, en terug vond in bewaarde foto’s. Zulk een leuke uitdaging om grijze foto’s een zelf aangevoelde kleur te geven. En wat te denken van foto’s die meer dan 80 jaar oud zijn. Kan ik door er kleur aan te geven het moment universeel maken? Nee, de afbeeldingen laten zien dat het momenten zijn die ver terug in de tijd liggen.

En dan. wanneer ik op reis was, zag ik kinderen, voor een korte tijd, ik nam foto’s en gebruikte deze om mijn gevoel erbij te schilderen, pastte ze aan, zodat ik kon weergeven, dat moment van plezier, de ontmoeting of de overgave die ik in de bezigheid van de kinderen herkende.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Mijn meest recente schilderij, verhaalt van een moment tijdens een internationale bruiloft in familiekring, waarbij twee nieuwbakken familieleden onwennig naastelkaar op een bankje zitten. Zij hebben nog maar kort kennisgemaakt en weten niet hoe zij met elkaar kunnen spreken. Immers, hij is russisch en zij is nederlandse.

Na zo voort geschilderd te hebben, denk ik, dat het misschien al een heleboel beelden zijn die mensen kunnen inspireren, een opdracht te geven. Om één van de kinderen, die iemand in haar of zijn leven kent en in hun  leven heeft die belangrijk is, te laten portretteren. Misschien kunnen wij elkaar inspireren. Gedeelde momenten herkenning in gevoelsbeleving. Een portret van een moment, dat het hart warmt, en een dierbaar geschenk kan zijn voor weer iemand anders. Of het terug halen van een herinnering, of onbekend verhaal uit een kinderleven uit een andere tijd.

Neem gerust contact met mij op.  mail naar info@camphuijsen-art.nl

De groeiende serie is te vinden op mijn website

pf volg mijn activiteiten in mijn online atelier pagina: https://www.facebook.com/CamphuijsenArtsAtelier

Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

