Experimenten met relief en kleur

De laatste weken ben ik aan het werk op een weer heel nieuwe manier. Doordat er altijd beelden in mijn gedachten buitelen waar ik aandacht aan besteed als ik fiets, van a naar b voor mijn werk bijvoorbeeld, zit ik niet om werk verlegen. Er is genoeg waar ik overdag aandacht aan moet schenken en als ik dan rond fiets, kijk ik rond en vliegen denkbeelden en stemmingen en momenten die ik beleefde, in mijn herinnering. En dan kan het gebeuren dat ik mijn atelier aangekomen ben en er spontaan een plan ontstaat. Soms word ik wakker uit een droom en heb ik een plan. Zulke ideëen neem ik bijna altijd serieus.

Onverwachte middelen worden me soms aangereikt en beelden put in uit mijn omgeving. Maar deze keer ook uit gebeurtenissen in mijn privéleven, en die mijn gevoel raken. Zo kreeg ik van een uit ons atelier vertrekkende collega een oud doek waar al door kinderen op geschilderd was. Wegens haar verhuizing was het doek, een teveel. Ze dacht dat ik misschien de spie-latten zou kunnen gebruiken. Echter ik houd er niet van iets weg te gooien en ik keek het even aan.

Met Gesso kreeg ik de geschilderde letters en symbolen niet weg, ik besloot toen tot een rigoureuzer plan. Tijdens mijn “kom uit de verf lessen” en bewustzijn van mogelijkheden besloot ik mijn struktuur materiaal, uit de kast te halen. Ik pakte een pot speciale “lijm”; Mowilith en nam het doek flink onderhanden. Ik smeerde het op het doek en lijmde er zo, van alles op. Schelpenzand. kiezels wat glimmende kiezels gruis etc. Daarna heb ik het allemaal weer bedekt met Gesso. En het spel was begonnen.

Ik ben met keur en contrasten en beweging aan de slag gegaan en pikte toen een beeld uit een familiegebeurtenis die me had getroffen , en plaatste het in het geheel. En nu is het zaak gewoon mijn gevoel te volgen en dat te doen waar het materiaal zich toe leent en waar het om vraagt.

Werktitel: “de zomer van 2015”

En intussen weet ik dat er nog een tweede doek moet komen waar iemand anders in centraal staat en waar ik op een dergelijke manier ga werken, met zeker weten een totaal ander resultaat. Maar éérst deze.

Volg het proces met frequente updates en meer op https://www.facebook.com/CamphuijsenArtsAtelier

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

