Open ademen in de bergen

Meekijken met Rita gebeurt ook op mijn facebook pagina. Daar komen soms heel bijzondere reacties binnen op een werk dat op de ezel staat.

Op dit moment ben ik mijn herinneringen aan de bergen in Oostenrijk aan het schilderen. Het wandelen over de bergpaden, over bergen en dalen, bracht mijn gecachten tot rust. Mijn andere werk vraagt een schakelen in denken dat een automatisme word, dat ik me bewustwerd in de bergen. Daar kon ik het loslaten. Loslaten het snelle anticiperen en het omschakelen van het ene onderwerp het ene vraagstuk de ene mens naar de andere. een voortdurend alert zijn en rust bewaren om gefocusd goed te kunnen reageren en luisteren en begrijpen. In de bergen is telkens een ander perspectief, dat heel geleidelijk veranderd, bijna met elke voetstap, met elke hartslag. De adem soms haastig bij het klimmen, en bij het afdalen letten op de voeten, en dan, dan weer stil dstaan en genieten van het volgende uitzicht. Het werk staat voorlopig nog op mijn ezel, en het blijft me blijvend herinneren aan die rust, die pauze, die mij helpt mijn longen open te zetten en rustig in en uit te ademen. En de gedachten rustig te laten komen en gaan. Het gebaar dat ik erbij maak als ik spreek zijn opengaande armen.

Maarten van der Bijl, organist, zanger, dirigent en catrix, gaf mij de volgende tekst bij mijn zich ontvouwende berglandschap. Kijk en lees en beleef.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Maarten moest toen denken aan dit lied van Jan Wit:
“Aan U behoort, o Heer der heren, de aarde met haar wel en wee, de steile bergen, koele meren, het vaste land, de onzeek’re zee. Van U getuigen dag en nacht. Gij hebt ze heerlijk voortgebracht.
en dan het laatste couplet:

Laat dan mijn hart U toebehoren en laat mij door de wereld gaan met open ogen, open oren om al uw tekens te verstaan. Dan is het aardse leven goed, omdat de hemel mij begroet.

.. omdat je over ‘open armen’ sprak…. nuja vond ik leuk om even met je te delen, groet!”
Aldus Maarten
De hele liedtekst luidt:

Aan U behoort, o Heer der heren (LvK Gez. 479)

Aan U behoort, o Heer der heren,
de aarde met haar wel en wee,
de steile bergen, koele meren,
het vaste land, de onzeek’re zee.
Van U getuigen dag en nacht,
Gij hebt ze heerlijk voortgebracht.

Gij hebt de bloemen op de velden,
met koninklijke pracht bekleed.
De zorgeloze vogels melden,
dat Gij uw schepping niet vergeet.
’t Is alles een gelijkenis,
van meer dan aards geheimenis.

Laat dan mijn hart U toebehoren
en laat mij door de wereld gaan,
met open ogen, open oren,
om al uw tekens te verstaan.
Dan is het aardse leven goed,
omdat de hemel mij begroet.

Over camphuijsenart

Laat je inspireren en kijk mee in mijn atelier. Wil je daadwerkelijk een bezoek in mijn atelier brengen neem dan contact met mij op. Mijn atelier is vanaf 1 januari 2011 te vinden bij: Ambacht Ateliers Ambachtstraat 9 Atelier I 3732 CN De Bilt In de blog "Meekijken met Rita", post ik nieuwsberichtjes en uitleg over mijn schilder activiteiten. Werk in wording en dergelijke.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

